|
[2005-01-12]
Ny studie avlivar myter om förstoppning
Den som lider av
trög mage och förstoppning tror att de viktigaste orsakerna är fiberfattig
kost och för lite motion. Det finns också en rädsla för att använda
laxermedel för att det skulle skada tjocktarmen, skapa ett beroende och till
och med orsaka cancer. Dessa myter avlivas i en ny oberoende rapport som
publiceras i januarinumret av den ansedda tidskriften American Journal of
Gastroenterology.(1)
- De patienter som kommer till mig är ofta så trötta på alla goda råd de fått
om att de ska dricka mer, äta fibrer och motionera, att de upplever det
som en stor lättnad när jag säger att det inte är farligt att använda
laxermedel. Det är det som måste till om man prövat allt annat, säger
specialistläkare Bodil Ohlsson vid Universitetssjukhuset MAS i Malmö.
Hon och hennes doktorand har själva gjort en studie(2) på användningen av
laxermedel och funnit, att inte ens patienter som använder dessa under en
tioårsperiod, blir tillvanda så att de måste öka dosen nämnvärt. Denna
studie finns åberopad i artikeln i American Journal of Gastroenterology.
Den internationella rapporten granskar sedan länge rådande uppfattningar om
orsakerna till och behandlingen av förstoppning. I studien konstateras att
såväl inställningen till förstoppning som användningen av laxermedel, bygger
på myter och missuppfattningar.
Kost och motion ofta utan betydelse
Förstoppning är ett besvärligt och ibland även genant ämne för många som
drabbas. Tillståndet omges av många felaktiga uppfattningar både inom
sjukvården och bland dem som är drabbade. En internationell undersökning i
12 länder, däribland Sverige och Danmark, visade att de flesta människor
felaktigt tror att förstoppning främst beror på en fiberfattig kost och för
lite motion och att ett ökat intag av vätska och fibrer lindrar
symptomen(3).
Rapporten "Myths and Misconceptions About Chronic Constipation" bringar
klarhet i många av dessa antaganden och visar att de inte bygger på fakta
eller medicinska bevis. En av de viktigaste upptäckterna är att kost och
livsstil inte ska antas vara orsaken till förstoppning i allmänhet. Även om
en fiberrik kost kan hjälpa vissa människor har författarna kommit fram till
att ett ökat fiberintag till och med kan förvärra symptomen hos patienter
med en mer allvarlig form av förstoppning. Ett ökat vätskeintag ger inte
någon betydande lindring, förutom hos patienter som lider av uttorkning.(1)
Myter om behandling med laxermedel
Ett område där stor förvirring råder är användningen av laxermedel, som
felaktigt har förknippats med ett antal ogrundade påståenden genom åren.
Granskarna fann att dessa påståenden oftast saknar grund och menar att
tarmstimulerande laxermedel inte skadar tjocktarmen och att det är ovanligt
att personer som använder dessa utvecklar tolerans, tvärtemot den allmänna
uppfattningen.(1)
Så här efter helgerna drabbas även många personer som vanligtvis inte har
problem med magen:
- Irriterad
mage är vanligt idag. Mellan 20-30 procent av befolkningen känner av det
till och från. Det vanligaste är diarréer men även förstoppning kan man
drabbas av. Då ska man inte vara rädd för att tillfälligt ta till ett
laxermedel. Och det är bättre att ta en rejäl dos en till två gånger i
veckan än att ta laxermedel varje dag, menar doktor Bodil Ohlsson.
För vidare information:
Gå in på www.receptfritt.nu för mer
information eller kontakta:
Annika Roquet, biträdande medicinsk chef
Telefon: 08-721 21 40
Mobil: 0708-58 21 40
Heléne van den Brink
Produktchef
Telefon: 08-721 21 79
Mobil: 0708-58 21 79
Boehringer Ingelheim AB
är ett av de 139 helägda dotterbolag som koncernen har över hela världen.
Företaget etablerades 1967 och tillhör idag de 25 största
läkemedelsföretagen i Sverige. Boehringer Ingelheim AB har 120 medarbetare
och omsatte 2004 totalt 387 miljoner kronor. Företagets verksamhetsfält
spänner över två affärsområden - läkemedel och Consumer Health Care - samt
över en omfattande klinisk prövningsverksamhet.
Bland läkemedel som marknadsförs av Boehringer Ingelheim AB märks Spiriva (luftrörsvidgande
vid KOL), Mobic (inflammationshämmande vid artros och RA) och Micardis (vid
högt blodtryck). Företaget är stort på receptfria produkter för egenvård t
ex Dulcolax (mot förstoppning), Laxoberal (mot förstoppning) Sinova (vid
nästäppa) och Venastat (vid bensvullnad och värkande ben).
Referenser
|
1. |
Müller-Lissner
SA, Kamm MA, Scarpignato C, Wald A. Myths and Misconceptions About
Chronic Constipation. American Journal of Gastroenterology 2005;
www.amjgastro.com
|
|
2. |
Bengtsson M,
Ohlsson B. Retrospective study of long-term treatment with sodium
picosulfate. Eur J Gastroenterol Hepatol 2004;16:433-4. |
|
3. |
Meta-Analysis
1995-2001, CHC Market Research WM (Omnibus, Quantitative and Qualitative
Studies). (data on file) |
| Bakgrund studien |
|
Förstoppning |
|
|
|
|